Marketing-as-a-Service (MaaS): wat is het en waarom heeft het MKB dit nodig?

Met het beeld van snel veranderende marketing-benodigdheden binnen organisaties en constant veranderende klantbehoeften groeit de vraag naar een lean, agile en flexibel model om marketingwerkzaamheden uit voeren om de gewenste doelstellingen te behalen.

Het is een tijd waar ondernemingen zoeken naar mogelijkheden om operaties en overhead kosten te reduceren. Om de organisatie verder te stroomlijnen maakt marketing een fundamentele verandering door binnen het organisationele ecosysteem.

Met snel veranderende klantbehoeften; groeiend gebruik van technologie en gebruik van automatisering heeft marketing tegenwoordig zeer veelzijdige en multidisciplinaire functie.

Marketeers hebben geen andere keuze dan mee te gaan met de techniek en constant te blijven leren en opletten in de wondere wereld van de multi-channel marketing waar tegenwoordig geen enkel bedrijf meer aan ontkomt.

Dit is een lastige factor als je je marketing helemaal zelf doet of maar een beperkt team hebt met bijvoorbeeld slechts een content marketeer die er dan wel weer voor zorgt dat je zichtbaar bent op de sociale mediakanalen en wat artikelen hebt maar geen ad-campagnes of mail campagnes kan runnen.

Hoe reageer je als bedrijf op deze uitdagingen; hoe maak je een flexibel marketing-model? Hoe blijf je in contact met je klanten via betekenisvolle wegen? Hoe blijf je meer agile dan ooit tevoren?

Succesvolle marketingmanagers en directeuren realiseren zich dat hun in-house marketing expertise gelimiteerd is. Met een groeiende vraag naar focus op digitale media (en steeds meer beschikbare digitale kanalen), en de behoefte aan lokale en gepersonaliseerde marketing vanuit de doelgroep is het erg lastig om altijd de juiste mensen met de juiste skill-set in huis te hebben. Dit geldt vooral als je een zelfstandig ondernemer bent of MKB-bedrijf hebt. Het is simpelweg onmogelijk dit allemaal zelf in huis te hebben en constant te blijven trainen om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Het eigen marketingteam van een bedrijf moet namelijk ook gewoon de focus houden op de strategische doelen en core-business werkzaamheden zodat de branding en zichtbaarheid van het bedrijf stabiel blijft, maar nieuwe doelgroepen aanboren en omzet verhogen blijft lastig.

Wat is Marketing-as-a-Service (MaaS)?

Net als andere operationele zaken zoals klantenservice, sales-management, productmanagement die hun weg gevonden hebben naar CRM-systemen in de cloud, heeft Marketing-as-a-Service (MaaS) zich ontwikkeld als een concept dat in behoefte voorziet voor bedrijven die zoeken naar ondersteuning binnen ontwikkeling van marketing strategieën, campagne en content creatie en uitvoering hiervan.

Terwijl marketing automatisering nu al een decennium bestaat is de ontwikkeling en doorvoer ervan een stuk minder snel gegaan dan bijvoorbeeld de automatisering van accounting of bijvoorbeeld CRM. Dit is deels te wijten aan het feit dat marketing veel meer berust op het creëren van de juiste uitingen en het plaatsen hiervan op de juiste kanalen. Automatiseringstools en platformen hebben maar beperkte mogelijkheden als het gaat om het creëren van de juiste content zoals video’s en artikelen etc. Maar hoe kan je nou wel je content creatie binnen je bedrijf opschalen? Out of the box denken, of in dit geval out of the organization! Organisaties kunnen veel voordeel halen uit het inhuren van externe marketeers. Deze marketeers brengen nieuwe inzichten met zich mee, zetten hun focus op het behalen van de vooraf afgesproken doelstelling en hebben een diverse skill-set om de missie in goede banen te leiden samen met de bestaande marketingafdeling.

In het tijdperk waarin behoefte aan on-demand diensten toeneemt is MaaS hetgeen wat het dichtste bij on-demand-marketing komt. Het concept van MaaS begint bij het creëren van een blauwdruk en frame die passen bij de strategische doelen van de organisatie. Daarna worden er diverse diensten aan gekoppeld die het behalen van die doelen ondersteunen. Door het bouwen en leveren van diverse losse marketingdiensten die on-demand aan en uitgezet kunnen worden kan er op een veel efficiëntere en snellere manier worden omgegaan met marketing. MaaS is de game-changer voor de kleinere organisaties omdat de juiste skills en benodigdheden met een simpel telefoontje of druk op de knop opgeroepen worden. Het is schaalbaar en de juiste diensten en het juiste talent worden nauwkeurig op aangesloten op de doelen van het bedrijf.

Is MaaS de oplossing voor MKB Bedrijven?

Tuurlijk maakt technologie alles een beetje makkelijker maar het is niet de magische formule die alle problemen gaat oplossen; tenminste niet op zichzelf. Om de maximale waarde uit een technische oplossing te halen moet je strategisch nadenken over de inzet ervan. Hoe ga je het inzetten binnen je bedrijf? Hoe zorg je dat het effectief geïmplementeerd wordt op alle afdelingen die er mee samen moeten werken?

Bijvoorbeeld een sales management solution zal de beste resultaten behalen wanneer je de juiste strategie er omheen bouwt. Je hebt nog steeds mensen nodig met de juiste skillset binnen je marketing-team. Dit geldt ook ook voor je MaaS deal. Je moet bepalen welke functies en onderdelen essentieel zijn voor jouw operaties

Met marketing-teams binnen kleinere organisaties die onderbezet zijn ligt het pijnpunt bij het volgende. Soms is de directeur ook de marketingmanager, terwijl hij heel goed is in het hetgeen waar de organisatie om opgezet is en zijn klanten in essentie wel kent is hij niet op de hoogte van de laatste marketing en acquisitie trends. Naast die duidelijke leiding en een duidelijk doel moeten de marketeers zich vaak bezig houden met teveel taken tegelijk en dat is waar de focus op het doel verdwijnt. Dus voor wie is MaaS nou eigenlijk bedoelt?

SOORTEN MARKETING WERKZAAMHEDEN

STRATEGISCH

  • Customer Acquisition Strategy
  • Marketonderzoek
  • Channel-strategie
  • Content-strategie
  • Metrics
  • Sociale Media

NON-STRATEGISCH

  • Contentontwikkeling
  • Content Design
  • Presentatie
  • UI/UX
  • Marketing Automatisering
  • PR

Betekent dit dat de hele marketing-afdeling maar As a service moet worden ingericht? Absoluut niet!

Het betekend alleen dat de niet-strategische marketing werkzaamheden meer richting het MaaS model geschoven moeten worden. Zaken als marketing-automatie, content-ontwikkeling, ontwerpen van landingspagina’s, UI/UX etc. Lenen zich perfect voor een MaaS ondersteuning. Zaken als marktonderzoek en acquisitie en functies die van strategisch belang zijn voor de organisatie moeten nog steeds in-house gehouden worden.

Met constant nieuwe media en technieken die de normale gang van zaken weer op z’n kop zetten is het moeilijk voor MKB bedrijven en start-ups om bij te blijven bij alle trends en ontwikkelingen en hier op in te kunnen spelen. Om dit allemaal in een team onder te brengen wordt de loonlijst een ontzettend duur kostenplaatje.

4 Manieren waarop MaaS in het voordeel kan werken

Een inhouse marketing-team kent de organisatie van top tot teen maar een buitenstaande organisatie heeft meestal niche-specialiteiten wanneer het aankomt op marketing en marketing-gerelateerde werkzaamheden. Hieronder vindt je vier manieren waarop MaaS voordelen biedt voor een organisatie.

EXPERTISE 

Wanneer je een MaaS provider inhuurt koppel je hun expertise en skill-sets aan jouw organisatie. Omdat jouw MaaS provider met diverse bedrijven en diensten over de verticale lijn werkt kunnen zij precies uitkiezen welke diensten ingezet gaan worden om jouw missie tot een succes te maken.

PERSPECTIEF

In-house marketingteams en hun leiders zijn zo druk bezig met meerdere zaken en campagnes tegelijkertijd dat het lastig is alles te meten en analyseren waar ze nou precies mee bezig zijn. Meten en analyseren zijn zeer belangrijke werkzaamheden binnen marketing. Met een MaaS programma kan je makkelijk zien welke werkzaamheden efficiënt zijn en wat de ROI van je marketingoperaties is.

FLEXIBILITEIT

We hebben het al gezien bij vele andere afdelingen binnen bedrijven: flexibiliteit is de troef die een stijgende lijn laat zien binnen operationeel succes. HR, IT, accounting en ook marketing vanuit de cloud hebben organisaties flink weten te stroomlijnen. MaaS maakt het mogelijk om in te spelen op trends die je niet missen wilt. Hoe meer agile je marketing is hoe groter de kans dat je je doelgroep aanspreekt met trending en relevante communicatie. Hoe beter en gerichter de communicatie hoe meer grip jij krijgt op je doelgroep.

PRODUCTIVITEIT EN TIME-MANAGEMENT

Terwijl jouw in-house team zich kan focussen op de kerntaken worden zij ontlast van pijnpunten zoals de focus op teveel verschillende marketingtechnieken en methoden waar ze eigenlijk geen verstand van hebben maar waar ze stiekem wel interesse in hebben. Terwijl MaaS uitstekend kan helpen de marketing next level te krijgen moet je wel onthouden dat teveel outsourcing ook weer niet goed is.

De juiste Marketing as a Service uitkiezen

De juiste MaaS solution voor je bedrijf uitkiezen is de eerste stap om meer uit je marketingbudget en marketing ops te halen. Je begint bij het evalueren van de pijnpunten binnen je organisatie’s marketing. Welke werkzaamheden worden maar matig uitgevoerd door je eigen team? Waar worden deadlines niet gehaald en waar gaat veel budget naartoe maar levert op de lange termijn eigenlijk te weinig op?

Als de focus van een MaaS provider alleen ligt op het implementeren van een paar tactische veranderingen voor een client zonder te vragen ‘waarom’ en van daaruit een ROI kwantificeert moet je direct op de ‘pauze knop’ drukken. Het is niet alleen ontzettend belangrijk dat een MaaS bedrijf jouw missie en historie kent. Ze moeten ook de strategie, de tactiek en juiste variabelen achter je huidige succes goed doorhebben zodat daar op voortgeborduurd kan worden.

Vragen om jezelf te stellen voordat je een MaaS provider inhuurt

  • 1 Welke talent en skills heb je al in-house en hoe kunnen ze complementerend werken voor jouw organisatie samen met een MaaS provider?

  • 2 Welke processen moet de MaaS provider gaan verbeteren en welke wil je dat ze nieuw gaan implementeren?

  • 3 Wat is de firma’s historie met betrekking tot het implementeren van nieuwe of verbeterde processen?

  • 4 Welke technologie moet de MaaS provider in het bezit hebben en zijn ze gekwalificeerd genoeg om deze technieken te gebruiken?

  • 5 Welke data en programma’s geef je het bedrijf toegang tot?

  • 6 Welke successen heeft het bedrijf al behaald? En hoe meten zij zelf succes?

  • 7 Hebben ze een plan om de gewenste kennis en expertise overbrengen naar leden van jouw marketing-team of moet je een vast pakket blijven afnemen?

WAT KAN DE MARKETINGFUNDATIE VOOR JE BETEKENEN?

De MarketingFundatie kan je voorzien van veel soorten ondersteuning. Hierbij kan je denken aan het overnemen van je Instagram accounts, mail-campagnes, webdesign etc. 
Bekijk het filmpje hiernaast om te zien of je van mijn aanpak houdt en neem gerust contact op als je nog vragen hebt.

FRANK POSTMA | EIGENAAR & MARKETEER