Hoe werkt het LinkedIn Algoritme in 2021

LinkedIn is een van de belangrijkste hulpmiddelen aan de gereedschapsriem van van elke B2B-marketeer.

Zoals elke ‘social’ kan de waarde ervan voor jou als ondernemer of business hangen tussen een goede lead-generator of een constant terugkerend saai ritueel om content op te plaatsen.

Als je goed weet hoe je om moet gaan met LinkedIn en zijn algoritme, kan je ervoor zorgen dat je inspanningen op socialmedia gebied zijn vruchten nu eindelijk eens afwerpen.

Hoewel je nooit echt precies kan zeggen hoe het algoritme werkt kunnen we wel een aantal van de basisprincipes analyseren die voor andere mensen en bedrijven goed lijken te werken!

Hoe werkt het LinkedIn-algoritme?

Net als alle andere socials gooit LinkedIn niet zomaar zijn geheimen en exacte werking op straat. Dat doe jij namelijk ook niet bij de kern van je diensten. Toch komen hier enkele tips waarvan ik weet dat jouw content de kans krijgt om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

De volgende tips zijn gebaseerd op onderzoek, observatie en natuurlijk veel vallen en opstaan. Het LinkedIn-algoritme hoeft geen obstakel te zijn voor jouw succes en kan in plaats daarvan dienen als een ladder om naar de top van de homepages van anderen te klimmen.

Hier zijn de basisprincipes van de werking van het LinkedIn-algoritme:

Boven aan je feed zie je berichten van mensen met wie je vaak omgaat en berichten van iedereen die je volgt of waarmee je verbonden bent die consistent berichten plaatsen (idealiter ten minste wekelijks).

Video’s krijgen niet langer voorrang op berichten met alleen tekst of foto’s.

Dit is een nieuwere wijziging; aangezien het platform zijn eerste videomogelijkheden introduceerde, video’s rechtstreeks naar de top zouden gaan, maar dit is niet waar.

De hoeveelheid tijd die iemand besteedt aan het bekijken van de inhoud van je bericht is zeer belangrijk.

Dit wordt de dwell-time of in het Nederlands ‘verblijftijd’ genoemd. Een vluchtige blik van iemand op jouw content vertelt aan het algoritme dat je bericht niet belangrijk is; enkele minuten die besteed worden aan het bekijken van een video of het lezen van een artikel helpt het juist naar de top te brengen en is zeer belangrijk voor het organische succes van je content.

Comments zijn belangrijker dan reacties, en reacties zijn belangrijker dan deelacties

(althans wat het LinkedIn-algoritme betreft). Gedeelde inhoud wordt niet twee keer weergegeven voor anderen; het wordt als overbodig gezien. Dus wees een aardig en niet zo verlegen en zeg wat je vindt van iemands comments of wat je ervan opsteekt.

What about the Hashtags

Het LinkedIn-algoritme van 2019 gaf de voorkeur aan posts met precies drie hashtags. Nu lijkt het magische getal meer dan drie maar minder dan 10 te zijn. Sommige hiervan moeten specifiek zijn, terwijl andere binnen algemene populaire pijlers mogen zitten.

KISS, Keep it short and simple!

Korte, beknopte videoclips zijn beter dan lange. Video’s moeten in de op je account ingestelde taal zijn gemaakt en het liefst niet langer dan drie minuten duren. Natuurlijk maakt een ondertiteling ze bijzonder toegankelijk en aantrekkelijk voor kijkers (want tja, straks zit iemand even stiekem iets te kijken in de baas zijn tijd en zo kan diegene toch de ondertiteling lezen en je content bekijken). Daarnaast maken video’s ook 20% meer kans om gedeeld te worden dan andere soorten inhoud.

Daarnaast kreeg ik laatst de tip van iemand uit mijn omgeving dat LinkedIn je content meer organische views geeft als dat gedeeld wordt vanuit jouw persoonlijke account. Bij bedrijfsaccounts worden de knaken gehaald dus logischerwijs zal LinkedIn vanuit het bedrijf willen dat je hiervoor ads afneemt.

Vragen over het LinkedIn-algoritme van 2021

Waarom zie ik bepaalde berichten wel en andere niet?

Het LinkedIn-algoritme beslist welke berichten bovenaan de feed worden geplaatst op basis van je interesses en eerdere interacties met content van bepaalde mensen en onderwerpen. Dit betekent dat je soms oudere of meer populaire berichten ziet in plaats van de meest recente.

Je kan dit niet wijzigen op je mobiel, maar als je je aanmeldt bij LinkedIn vanuit een desktopbrowser, kan je het menu ‘Sorteren op’ bovenaan uw feed selecteren en uw optie wijzigen in ‘Recent’. Dit zal terugkeren naar ‘Populaire’-berichten elke keer dat je de site verlaat en terugkomt, of als je feed vier uur of langer ongestoord is gebleven, dus je moet deze wijziging mogelijk elke keer dat je inlogt aanbrengen.

Als meerdere mensen dezelfde inhoud op LinkedIn delen, wordt er dan gestapeld?

Als iemand die je volgt inhoud van een andere persoon of pagina deelt, kunnen ze hun eigen commentaar, tags of hashtags toevoegen. Je ziet echter ook het originele commentaar. Het wordt niet twee keer weergegeven in je nieuwsfeed, maar je zal zien wat elke gebruiker heeft bijgedragen.

Wat wordt beschouwd als de beste manier om inhoud bij de juiste doelgroep op LinkedIn te krijgen?

De beste manier om uw inhoud bij de juiste mensen te krijgen, is door inhoud van hoge kwaliteit te delen die je medewerkers en volgers zelf ook willen delen of over mee willen discussiëren. Het juiste aantal toepasselijke hashtags gebruiken kan ook helpen om weer nieuwe mensen aan te trekken!

Door ervoor te zorgen dat je profiel compleet is en alle velden nauwkeurig zijn ingevuld kan je ook de juiste doelgroep vinden (of zij jou!) door afbeeldingen in berichten op te nemen, worden ze sneller gedeeld.

Gebruik je kennis over het algoritme goed.

Alles weten over het LinkedIn-algoritme is één ding, maar die kennis goed gebruiken is een tweede, zelfs ik vind het nog lastig om mijn weg hierin te vinden soms.

Als je verantwoordelijk bent voor de marketingafdeling van een bedrijf of het programma, zorg er dan voor dat je deze richtlijnen aan anderen communiceert, zodat de LinkedIn-inhoud van uw merk constant van hoge kwaliteit is.

FRANK POSTMA | EIGENAAR & MARKETEER

Leave a Comment