Wat is een T-Shaped Marketeer | Als je nog nooit van een T-shaped marketeer hebt gehoord, denk je misschien dat ik het verzonnen heb. Maar ik zweer het – het is een ding. En het is nogal wat.
De reden dat een T-shaped marketeer iets is waar alle deskundige marketeers naar streven, is omdat het hen in staat stelt meer te doen als marketeer. Het geeft hen een basiskennis van alle noodzakelijke onderdelen van marketing (zoals SEO, funnels, sociale media, influencer-campagnes, enz.) en creëert een samenhangende marketingstrategie.
Wanneer de marketingstrategie perfect vloeit van iemand die zich voor het eerst bewust wordt van je bedrijf (de eerste fase van de Customer Value Journey, Awareness) tot het opklimmen naar je hogere producten (in de zesde fase in de CVJ, Ascension), dan heb je een winnaar.
T-shaped marketeers creëren en onderhouden de perfecte flow tussen alle verschillende facetten van marketing. Hier lees je hoe je er een kan worden of herkennen.
Wat is een T-shaped marketeer?
Een t-shaped marketeer is iemand die expertise heeft in ongeveer 1 tot 3 belangrijke marketingfacetten. Je bent bijvoorbeeld goed in contentmarketing. Je hebt een bewezen staat van dienst in het doen van geweldige dingen met je inhoud en organische strategieën.
Maar je bent ook bedreven in andere marketingfacetten, zoals e-mailmarketing, pay-per-click-advertenties, community’s bouwen en SEO, maar niet zo sterk als jouw ‘big three’ om het maar even zo te noemen.
Dit is een T-shaped marketeer
Het horizontale deel van de “T” is de brede kennis over marketing. Het zijn allerlei facetten waarmee je bekend bent, maar niet per se een absolute expert in.
Vervolgens toont het verticale deel van de “T” de unieke diepte van kennis over één onderwerp. Het is het marketing facet waar jij een absolute expert in bent. In dit geval zou het contentmarketing zijn.
T-shaped marketeers zijn geen specialisten, het zijn generalisten met één specialiteit. Ze kunnen naar een volledige marketingstrategie kijken en elk onderdeel ervan begrijpen, zelfs als ze bijvoorbeeld maar een paar PPC-campagnes hebben uitgevoerd en dat maakt ze zo waardevol.
Wat is het voordeel van een T-shaped marketeer zijn?
Een t-shaped marketeer zijn betekent dat je klanten van A-Z kunt helpen met hun marketingstrategie. Terwijl je je brood en boter hebt (zoals SEO, sociale media, betaalde advertenties of community-building), kan je winnende strategieën creëren naast andere marketingfacetten door samen te werken met je marketingteam.
Dit is wat T-shaped marketeers zo waardevol maakt. Ze zullen niet binnenkomen en alleen op basis van SEO converterende marketingstrategieën creëren – ze gaan het over de hele linie doen. Ze zullen een SEO-strategie kunnen samenstellen die aansluit bij een contentmarketingstrategie die aansluit bij een e-mailmarketingstrategie.
Bedrijven hebben T-shaped marketeers nodig om het schip van al hun marketingstrategieën te sturen, van SEO tot e-mail. T-shaped marketeers doen dit door hun expertise en hun kennis van andere marketingstrategieën te gebruiken om dat schip naar meer verkeer en meer conversies te sturen.
Waar ben ik expert in of waar wil ik expert in worden?
Je zou bijvoorbeeld de ins-en-outs van SEO kunnen kennen, of van het creëren van een winnende contentstrategie, of een geweldige e-mailtrechter. Deze lijst moet 1-3 facetten van marketing bevatten waarin je jezelf een marketingspecialist zou noemen.
Als je nog geen expert bent (of je wilt je vaardigheden bijschaven), volg dan een paar cursussen over je kerndiscipline. Je wilt trainingen, certificeringen en continu leren combineren om ervoor te zorgen dat je expertise gelijke trend houdt met de veranderingen in de branche.
Als je eenmaal weet waar je expert in bent, of expert in wilt worden, kun je jezelf de tweede vraag stellen:
In welke facetten van marketing ben ik het zwakst?
Je bent bijvoorbeeld misschien niet zo goed in SEO, maar misschien moet je je e-mailmarketingvoorwaarden en -strategieën opfrissen. Of misschien zijn de copywritingvaardigheden van de eerste cursus gewoon niet blijven hangen. Die wil je dan nog eens doornemen.
Onthoud dat je niet overal een expert in hoeft te worden, maar je wilt genoeg weten om je te verplaatsen en genoeg om je marketingstrategieën samen te kunnen weven.
Een T-shaped marketeer worden is een van de meest waardevolle dingen die een marketeer kan doen voor een bedrijf en marketingvaardigheden. Het geeft je de breedte over alle disciplines heen en de diepte in je vakgebied. Het is het beste van twee werelden en toch haalbaar.
T-shaped marketeers zijn degenen die een marketingstrategie kunnen samenstellen met behulp van hun algemene kennisdatabase en in staat zijn om samen te werken met teamleden in alle marketingfacetten om een ongelooflijke strategie te creëren.
T-Shaped Marketeer Inhuren?
Je bent aan het goede adres. Ik ben zelf een T-Shaped Marketeer met mijn expertises binnen contentmarketing en social advertising. Neem gerust contact op voor een bak koffie en ervaar hoe mijn creativiteit direct kansen ziet voor jouw bedrijf.